Neden Ketçap’ı Bıraktım?

Bugün yayınlanan Sehla’nın sigarayı bırakma yazısı “Sigara ve Ben” bana bir anlamda ilham kaynağı oldu. Ve bırakacak bir sigaram hiç olmadığı için, ben de “ketçap”ı neden bıraktığımı anlatmaya karar verdim!

Öncelikle, muhtemelen hakkımda bilmediÄŸiniz bir gerçeÄŸi söyleyeyim. Bendeniz, zamanında neredeyse hiçbir ÅŸeyi ketçapsız yemeyen biriydim. Sabah-öğle-akÅŸam hiç farketmez… Köfteyle, sucukla, kumpirle, patatesle, yeÅŸil zeytin ile (!)… evet aklınıza gelip gelmeyecek herÅŸey ile ketçap tüketirdim. Ne zararı olabilirdi ki? Sonuç olarak domatesten yapılıyordu ve domates rengiydi!

Sonra derken… günlerden bir gün Antalya’da, oldukça misafirperver bir seracı aile ile tanıştım, ÅŸans eseri. BaÅŸka bir kaç meyve sebzenin yanında, domates üreticisiydiler aynı zamanda. Mekanlarını gururla bana gezdirirlerken, bir köşedeki ezilmiÅŸ, büzülmüş, yüzüne bakılmayacak, hatta üzerinde kara sinekler uçuÅŸan, domates (kalıntısı) yığınını gördüm. SorduÄŸumda, “onlar ketçaplık” dediler… Hem de Türkiye’nin belki de en büyük ketçap-salça üreticilerinden biri için… Åžimdi bu, madalyonun bir yüzü oldu, aslında daha çok psikolojik yüzü. Çünkü, o gördüğüm yığının ketçap ÅŸiÅŸesine girmiÅŸ halinin, hijyene aykırı olduÄŸunu düşünmüyorum. Ama bunun için ne kadar iÅŸleme tabii tutulduÄŸunu da tahmin edebiliyorum. Åžimdi gelelim, benim için daha önemli, madalyonun ikinci yüzüne…

Uzuuunca bir süredir, hem kendim hem de sizler için “ÅŸeker” konusunu araÅŸtırıyorum. Glukoz, fruktoz… pankreas… pankreasın salgıladığı insülin… insülinin hücrelerin kapılarını açması… arta kalan glukozun yaÄŸ hücrelerinde birikmesi… serbest yaÄŸ asitleri… vs…

Hatta sadece biyolojik araÅŸtırma ile yetinmedim, iÅŸin tarihsel boyutuna da daldım. 1955’te ABD BaÅŸkanı Eishenhower’in kalp krizi geçirmesi ile sadece ABD’nin deÄŸil, dalga dalga tüm dünyanın nasıl bir panik havasına büründüğünü, bu olaydan sonra “yaÄŸ (fat)” kelimesinin nasıl “tü kaka” olduÄŸunu, marketlerdeki tüm paketlenmiÅŸ ürünlerde “yaÄŸsız – az yaÄŸlı” yazılarının popülerleÅŸmeye baÅŸladığını (hala günümüzde de devam eder), sonra endüstriyel üreticilerin yaÄŸsız tadı “tahtaya” benzeyen ürünlerini satmak için nasıl ÅŸekere yöneldiklerini… vs. vs. ÅŸimdi detaylara girsem gerçekten sayfalar sürer (ve okumazsınız :-) Özetle, kimseye saygısızlık olmasın ama, “ÅŸeker” konusunda bilgim (ve nefretim) sanırım Canan Karatay Hoca’ya yaklaÅŸmıştır!

Konuyu daha fazla dağıtmadan, ketçaba getiriyorum… Yine yukarıda bahsettiÄŸim ve bahsetmediÄŸim bazı sebeplerden, bugün diyelim bir Migros’a gittiÄŸinizde, tüm raflardaki ürünlerin yaklaşık %80’i “ÅŸeker” içerecektir. Ve bu sadece, basbayağı ÅŸekerli olduÄŸu belli olan ürünlerde deÄŸil, daha gizli pekçok üründe geçerlidir. Ketçap da bunlardan bir tanesi.

Ketçabın besin deÄŸerlerine baktığınızda, birinci sırada ÅŸeker ya da ÅŸekerin bir formu gelir. Üreticiler de artık akıllandıklarından, artık ÅŸekere sadece “ÅŸeker” demezlez, baÅŸka adlar da koymuÅŸlardır. Fruktoz, Glukoz, Etil Maltol, Dekstroz, Yüksek Fruktozlu Mısır Åžurubu, Laktoz, Sucroz… bunlardan sadece bazıları (benim bulabildiÄŸim 57 tane farklı türü var), ki hepsi temelde aynı kapıya çıkmakta.

Bugün marketten rastgele alacağınız bir ketçabın içeriği az çok aşağıdaki şekilde olacaktır:

Ketçaptan sonra

Domates püresi, ÅŸeker, glukoz, sirke, tuz, aroma verici, soÄŸan tozu, sarımsak tozu, acı biber suyu, antimikrobial madde, Sodyum Benzoat E-211, Potasyum Sorbat E-202, Askorbik Asit E-300, kıvam arttırıcı Guar Zamkı E-412…

Åžimdi bu ketçabı, bir mikrobun ya da bakterinin yanına koysanız, o yemiyor! Siz de yemeyin! DediÄŸim gibi, çok yakında videolu – animasyonlu, çok sıkı bir “ÅŸeker” dosyası açacağız. Ama o zamana kadar siz ne kadar uzak dursanız yeridir. İyice dramatik olması adına o zaman diyelim ki… :-) Ketçap’tan Önce & Ketçap’tan Sonra! Daha doÄŸrusu, Ketçap’ı Bırakmadan Önce & Ketçap’ı Bıraktıktan Sonra! Ben bıraktım, sıra sizde…

19 Yorum

  1. Hocam blog da yan-yayınladığınız değişim fotoğraflarınızda ki şort aynı mı ?

    Reply
  2. Hocam size gene mesaj attim gene gormediniz heralde :D

    Reply
    • Evet, ÅŸimdi gördüm ve cevap verdim :-)

      Reply
  3. Ah o pizzaların üstüne acımasızca dökülen ketçaplar.. 43. günüm ve hiç yemedim henüz :) Hocam bu arada cevapla butonları kalktı mı ? Ben de gözükmüyor ?

    Reply
  4. Yeni okuyabildim, süper bir yazı olmuÅŸ hocam. Ben de “eski” ketçap severlerdenim, dendim…

    Reply
  5. Elinize saÄŸlık koç aykut harika bir yazı olmuÅŸ ben pek yemem almıyorum alamayınca yenmiyor… Ketçap yerine yoÄŸurt harika bir Sos oluyor biraz kırmızı biber ve kekikle ketçapta ne çok iÄŸrenç :)

    Reply
    • Oooo kesinlikle. KözlenmiÅŸ kırmızı biber, yoÄŸurt ve sarımsak… Tabii çok yanıma yaklaÅŸtırmıyor ama mmmm-mükemmel…

      Reply
  6. Ketçap likopen kaynağıdır, yeyin arkadaşlar !! :-))

    Reply
  7. Bende aşırı derecede ketçap ve özellikle MAYONEZ canavarıydım yahu mercimek yemeğine bile ketçap ve mayonez sıkar yerdim hatta ara öğünüm ekmek arası ketçap mayonezdi :D çok da sevimli oluyor keratalar ama sonucunda 120 kg biri olup çıkmıştım

    Reply
  8. Evde yaptığınız ketçap,mayonez,reçel vs vs hiçbiri hazırına niye benzemiyor?
    Çünkü hazır olanında “AROMA VERİCİ” var. Bu da genelde MSG ( monosodyum glutamat) oluyor ki, bir çilek reçeli naıl olur da çilekten daha lezzetli olabilir sorusunun cevabı burda. MSG ile alakalı bir baÅŸlık vardı zannediyorum.

    Reply
  9. Yazı için teşekkür ederiz hocam.Aslında hazır paketli hiç bir şey tüketmemek en iyi çözüm.Fakat şimdilerde herkes hazır tüketimden yana :/

    Reply
  10. Hocam bir de ketcapdan önce ve sonra yazisi olmamış bence yanlış anlaşılabilir. Ketcabi bırakmadan önce ve sonra olsaydi daha bi güzel olurdu heralde :)

    Reply
    • Haklısın :-) Åžimdi yazının son paragrafına ekledim. “Ketçap’ı Bırakmadan Önce & Ketçap’ı Bıraktıktan Sonra” diye… :-)

      Not: Tabii ki bu işin abartısı, yani genel olarak şekeri bırakmanın etkisi sonuçlarda çok büyüktür ama orada sağlam 90 günlük P90X var sonuçta!

      Reply
      • Hocam o fotoÄŸrafınız ilk turdan sonraki haliniz mi

        Reply
        • Evet (moral bozmak gibi olmasın :-)

          Ama aslında baktığınızda mesela bir Teoman’ınkinden daha iyi sayılmaz.

          Reply
          • Dicek söz bulamıyorum Aykut hocam. Demek ki isteyince oluyormuÅŸ, daha bi hırslandım ÅŸimdi :)

            Reply
  11. Ketçap yerine salça kullansak nasıl olur hocam :)

    Reply
  12. Ha unutmadan, yazıda bahsetmeyi unutmuÅŸum ama, bir de “ketçap likopen kaynağıdır, yeyin” diyenler var… Allah aÅŸkına gidin likopeninizi rafine ÅŸeker içermeyen bir kaynaktan alın!

    Reply
    • aykut hocam,

      resimleri tam yer değistirip, sigaradan önce ve sonra yapalım mı?
      :))

      Reply

Yorum Paylaşınız