İyi Görünen Kötüler!

P90X’te “ne yiyebilirim” ve genel olarak beslenme konusu, en çok soru aldığımız başlıklardan… (Bknz: Top Kek ve Meyve Suyundan Ara Öğün OL-MAZ!)

O yüzden biz de “İyi Görünen Kötüler!” başlığı altında yeni bir yazı dizisi ile, bugün marketlerde sıkça yer alan ve adı üzerinde “iyi görünüp de aslında kötü olan” ürünlere yer vermek istedik. Açılışı meyveli yoğurt ile yapalım…

Bizlere yoğurdun sağlıklı olduğu öğretildi. Aynı şekilde meyvenin de… Eee ikisini birleştirin; meyveli yoğurt… Duble sağlıklı değil mi? Cık!

Şimdi kapak fotoğrafındaki markanın yine resimdeki (tadı gerçekten nefis) ürününü incelediğimizde, satıldığı şeklindeki bir kabında, aşağıda verilen değerler yer almakta.

575 Kalori

18 gr Protein

19 gr Yağ

83 gr Karbonhidrat

Tabii ki üreticisi üzerine çoğu üründe yapıldığı gibi, direkt bu değerleri yazmaz. Pek de büyük sayılmayan kaptaki “servis ölçüsü” bölünmüş ve 5’te 1’i oranda yazılmış. Sorun şu ki, bu tip ürünler genellikle açıldı mı tamamı yenesi şekilde dizayn edilmişlerdir! (Bknz: Siz Hiç Sadece Yarısı Yenmiş Snickers Bar Gördünüz mü?)

İkinci problem, besin değerleri tablosuna “şeker” değeri yazılmamış. Zaten toplam kalori ve de karbonhidrat değerlerinden (ve de aslında bal gibi tadından) nasıl şeker yüklü olduğunu çıkarmak zor değil ama günümüzün bilinçli tüketicileri için en önemli değerlerden biri olan “şeker” değeri neden yazılmamış, onu da anlamak zor!

Ve son olarak, amacı kas kütlesi kazanmak olanlar genellikle “protein” kelimesinin lafına bile bayılır :-) Tabii ki yukarıda gördüğünüz 18 gr protein kulağa ilk başta fena gelmiyor. Ama yine de siz siz olun, içindeki “yağ”ı, proteininden gr cinsinden fazla olan ürünlerden uzak durun.

İşte daha önce başka yazılarda da bahsetmiştik. Söz konusu doğru beslenme olduğunda, aslında “kötü görünen kötüler” değildir problem. Onlar zaten kötüdür ve tüketen kötü olduğunu bilerek tüketir yine de (aynı sigara gibi). Ama asıl problem, bu yazılarda bahsedeceğimiz “iyi görünen kötüler”dedir. Bu yüzden bizi takip etmeye devam edin :-)

Not: Bu arada, bu yazıda sözü geçen markanın son reklamında; yemyeşil çimenler üzerinde otlayan, aşk yaşayan, mut-mutlu inekler resmediliyor ya… Bizler o kadar naif değiliz; süt çiftliklerindeki ineklerin öyle mut-mutlu olabilmeleri bir yana, doğdukları günden itibaren yeşil bir çimen bile gördüklerini pek sanmıyoruz!…

26 Yorum

  1. merhaba aykut hocam whatsaptan sizinle bir konuşmak istiyorum ilgilenirseniz sevinirim?

    Cevapla
  2. The Rock

    Aykut Hocam markete gittiğim zaman alacağım ürünlerin besin tablosuna bakarım genelde. Geçen gün “Eki..” markalı bir beyaz peynirin besin değerlerine baktığımda sadece 11 gr yağ gördüm, oysaki diğer marka beyaz peynirlerin yağ oranları çok daha yüksek. Fakat bir şey daha söz konusu bu dediğim markanın ambalajlarında yağ, karbonhidrat, enerji değeri vs. yazıyor bir tek protein değeri yazmıyor, bu durumu da anlamış değilim :)

    Cevapla
  3. UgurDUZLA

    Güzel yazı teşekkürler, pakete giren her üründen korkmak lazım, sürekli diyorum şu 6 aylık süreçte tatlı ihtiyacımı hep meyveli yoğurttan karşıladım ama bi kere bile hazır alıp yemedim, yoğurdu da eşim aldığımız çiğ sütten yaptı ( maya da doğal) meyveyi de kendim dilim dilim doğradım :D :D

    Cevapla
    • Kesinlikle en güzeli! Yoğurda reçel de değil, yoğurda taze meyve. Uğur’un kaybolan 30 kilosu boşuna aranmıyor! :-)

      Cevapla
  4. JohnGalt

    Kesinlikle en tehlikeli olan lar, “dost görünen düşmanlar.” Oturup pizza, burger, cips, şekerleri götürüyorsan zaten ne yaptini bilerek yapiyorsun. Ancak bu pazarlama dahileri fenalar. İki masum sağlıklı besini kullanıp kendilerine hizmet ettiriyorlar. Tabii ortada doğallık yok, tamamen suni. Bir adı kalmis besinlerin.

    Aykut Hocam aslında böyle kandırmacaları bir listede birlestirebilsek cok iyi olabilir. Tabii nihayetinde yemeden once bakmak okumak lazım ambalaji.

    Tesekkurler bu faydalı yazı icin..

    Cevapla
    • Evet, bu kural hayatta da geçerlidir, arkadaşlarda vs :-) İyi görünen kötülerle, kötü görünen kötüler… Aslında bir de “kötü görünen iyiler” vardır :-)

      Tabii, bu yazılar çoğaldığında, menü altında bir alt başlık açıp orada toplayabiliriz, güzel olur.

      Cevapla
  5. BamBam

    gecen gece ewde mayalanmıs yogurdun ıcıne elma,portakal,ve muzu kup seklınde keserek attım ve ınanıyorum kı tadı hazır paketlenmıs olan meyvelı yogurtları 10 a 20 ye katlar.hem organık hem lezzetlı hemde tam p90x kullanıcıları ıcın :)

    Cevapla
    • Süper, tadının da çok iyi olduğuna eminim. Ben de P90X (ve bilinçlilik) öncesi eramda, bu yoğurdu bir oturuşta koca çorba kaşığı ile bitirirdim. Sonuç olarak yoğurdun “sağlıklı” yaftası vardı. Ama kalorisine bakınca zaten durum meydanda. Onun yerine ayda-yılda bir oturur adam gibi kaymaklı bir künefe yerim, en azından adı “künefe yedim” olur :-)

      Cevapla
  6. Erkan

    Meyveli yogurt mu olur? Olmaz. Siz hic meyveli yumurta gordunuz mu? Yada seftali yumurtlayan bir tavuk. Bir urunun adi “X li X” ise o is yastir. Meyveli soda mesela. Kaynagindan seftali suyu icen var mi? Bunlari bir kenara birakalim da sade yogurt yemeye bile korkun. Bugun marketlerde satilan yogurtlari testereyle kesilecek kivama getirdiler. Bu yogurtlardan mayaladiginiz ev yapimi yogurtta bi garip oluyor.

    Meyveli yumurta kulagima hos geldi bi an. Nasi yapsak acaba?

    Cevapla
    • Evet Erkan Hocam, yeni yoğurtları bir çay bardağına doldurduğunuzda, ters çevirseniz bile düşmüyor, dökülmüyor :-) Zamk gibi…

      Burada henüz görmedim ama ABD’de “meyveli su” vardı. Meyve suyu değil, bildiğiniz şeffaf su, ama hafifçe meyveli. Yahu ne gerek var?!

      Cevapla
      • merverol

        Meyve suyu derken geçenlerde facebook ta tanımadığım kişiler kapalı meyve suların resmini paylaşmış (bilinen marka) kutuyu kesmişler ortasından ve içinde küf vardı iğrenç bir görüntüydü. Benim de başıma bir olay geldi onuda söylemeden geçmeyim eşim mecburi pınar süt almış tam da mısır gevreğine koydum, baktım kaymak gibi birşeyler var başka yere döktüm hala geliyor, dayanamadım kestim kutuyu dibinde yoğurt kıvamına gelmiş kalıntılar vardı. Süt mü, yoğurt mu anlayamadım. Tarihinde sorunda yoktu şikayet ettim ben de.Genelde portakal gibi meyveleri katı meyve sıkıcağında sıkıp tüketiyoruz ama süt her zaman açıktan bulamıyorum, bulsakta su karıştırıyorlar gibi söylemler dolaşıyor,kime güvenilir bilmiyorum :((

        Cevapla
      • BamBam

        Turkiyede de var hocam erikli su :) gibi bi espri ypmycam ama ynls hatirlamiyrsam bi ara kestaneli ve cevizli su icmistim zincir magzalara gelen haftalik urunlerdi muhtemln iyi gozuken kotulerden birkaciydi

        Cevapla
  7. merverol

    Alıp yediğim çok olmuştur tabi p90x é başlamadan önce. Ama bu kadar bilinçli değildim sayenizde öğreniyorum hocam. Bu günlük sütler hakkındaki yorumunuzuda merak ediyorum, arada oğluma alıp içiriyorumda. Yazı için teşekkürler devamını bekliyorum böyle güzel yazıların hocam :))

    Cevapla
    • Günlük sütlerin (bir de cam şişedeyse), UHT’li uzun ömürlü kutu sütlerine göre daha masum olduklarını tahmin ediyorum.

      Bu arada nasıl gidiyor? Az kaldı değil mi? :-)

      Cevapla
      • merverol

        Genelde cam şişede alıyoruz, evet hocam bitecek ama bazı aksiliklerden 2 gün uzayacak martın başında 90. Gün resimlerimi atacağım :)))

        Cevapla
      • Erkan

        Sek ve Pınar günlük sütleri var hocam cam şişede ve kullanım ömürleri 3 gün. Ben oğlum için onları alıyorum, bir kaç kez kendim de içtim tadı hakikaten süt gibi. UHT ler gibi değil.

        Cevapla
  8. musess

    Yine fena bir yazı ne yiyeceğim bilemiyorum koç aykut bizim üçlü anne ve iki teyzem yoğurdu kendileri yapmaya başlamışlar Televizyonda normal yoğurdun da çok sağlıksız olduğunu duymuşlar

    Cevapla
    • O zaman tebrikler onlara :-) Maalesef normal yoğurda da güven kalmadı, ama en azından meyveli yoğurtlarda olduğu gibi şeker deposu olmadığından, bu yazıda sadece onları yerden yere vurduk :-)

      Ama süt dosyasını da açacağım (kolay bir doysa değil, hassas bir konu ve bayağı derinlemesine araştırma gerekiyor). Süt ürünleri de o kadar masum ve sunulduğu gibi değil maalesef.

      Cevapla
      • musess

        Hocam süt dosyasını bekliyorum aferin falan yok onlara çok güzel hamur işi yapar yerler ve yedirirler çünkü :):):)

        Cevapla
  9. SerdarD

    “Bizlere yoğurdun sağlıklı olduğu öğretildi. Aynı şekilde meyvenin de… Eee ikisini birleştirin; meyveli yoğurt… Duble sağlıklı değil mi? Cık!”

    İşte bu cümleyi çok sevdim :-D

    Cevapla
  10. Hocam tam benim merak ettiğim bir konu serisi olacak galiba, yaşasın :-)

    Bu ürünü iyi bilirim. Orman meyvelisinin hastasıydım bir zamanlar. Bahsettiğiniz gibi açtım mı dibini görürdüm mutlaka. Ama resmen anında sağ bileğimin iç tarafında bir kaşınma belirdiğini farkettim, allerji gibi. Resmen başka hiçbir zaman yok, ama bunu yeyince var. Kim bilir içindeki hangi katkı maddesindendi. Ondan sonra bıraktım zaten. Şimdi bu yazıyı görünce de ne kadar doğru yaptığımı anladım :-)

    Cevapla
    • Teşekkürler Mert.

      Faydalanacağın bir yazı serisi olacaksa ne mutlu. Bu arada, bu yazıyı dün planlamıştım, besin değerlerini falan kendi resmi sitesinden aldım ama şimdi baktığımda bu ürün gözükmüyor, kaldırılmış. P90X lobisi bu kadar mı güçlü caaaanım :-)

      Cevapla
      • Erkan

        Hocam sucuklu kurufasulye dosyasini da ben bekkiyorum. Yanina sogan kirarsak durum ne olur bi bakiverin :-)

        Cevapla
        • Kurufasülyeden zarar gelmez… Ama sucuk sakat! Adı üzerinde, sakat-at! :-)

          Cevapla
          • Erkan

            kurufasulye kompleks karbonhidrat tır. Candır canandır. Hele bu soğuk kış günlerinde tencereyle kafama dikebilirim. :-)

            Cevapla

Yorum PaylaşınızSerdarD için bir cevap yazın